måndag 14 januari 2013

Fåglarna behöver oxå äta!

Jag och min son S brukar alltid hänga ut mat till småfåglarna när det är kallt o svårt för dom stackarna att hitta mat själv...
Vi brukar ha "problem" med skatorna..
Vi har ingenting emot att dom oxå äter av maten...
Men när dom sliter ner talgbollen och flaxar iväg med hela bollen, så tycker jag att d har gått för långt...
"Hagalna" jäklar, dom där skatorna..
Men iallafall..
Vi tog en gammal trälåda som låg och skräpade i garaget o skruvade fast den på gamla reglar, som av en händelse oxå låg o skräpade i garaget.. ( hmm vi borde nog städa upp där någon dag)
Sen slog vi ner den i marken och hängde talgbollarna i lådan...
Vi skulle se ifall småfåglarna fick ha bollarna ifred då...
och det fick dom.. så nu varar maten genast mycket längre ( när inte skatorna kan sno dom)
Vi lägger ut frö till skatorna, så att dom ska få mat iaf..

Eftersom vi bara skulle göra ett litet "prov" med att ha lådan så la jag inte ner hela min själ ( inte ens lite a min själ) när vi gjorde den, därav att den är sne och ving och ser tråkig o ful ut..
Tänkte att jag skulle göra en ny snyggare när jag såg att det fungerade..
Det var en bra tanke..
Det är fortfarande en bra tanke.
2 månader har gått och den snea o vinga lådan står kvar på exakt samma ställe som från början...
men till nästa vinter så... (Ja! Jag är ganska bra på att skjuta upp saker)

Ni som hänger lägger ut mat till fåglarna, Hur gör ni?
Även ni som har något bra tips ni har sett hos någon annan är välkomna att svara.

<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två. <3